Osobní odběr v Mostě zdarma.
PO - ČT 9:00 - 12:00 . 13:00 - 17:00 | PÁ 9:00 - 12:00
0 itemsFree

Žádné produkty v košíku.

VÁPNÍK

Co je to vápník?

Vápník je nejvíce se vyskytujícím minerálem v lidském těle. Značíme ho v periodické soustavě prvků Ca (calcium) a patří do skupiny kovů alkalických zemin.

K čemu máme vápník v našem těle?

Vápník je naprosto nepostradatelný pro zdraví našich kostí. Vápník napomáhá také správné funkci srdce, svalů a nervové soustavy a přispívá ke srážení krve. V těle tvoří vápník okolo 1,5 % celkové tělesné hmotnosti, přičemž více jak 99 % jej je v kostech.[1]

Vápník je nezbytný pro zdravý vývin a růst kostí a zubů, právě proto je na jeho dostatek dáván důraz v jídelníčku dospívajících a dětí.

Stačí našemu tělu pouze samotný vápník?

Aby „bylo vápníku v našem těle dobře“, je důležité zajistit dostatek vitaminu D, který vápníku pomáhá při ukládání do kostí. Stejně tak je pro správné využití vápníku naším tělem důležitý hořčík.

Jak se projevuje jeho nedostatek?

„Neurologické (ztráty paměti, deprese), tetanie – brnění rtů, jazyka, celkové svalové bolesti, až křeče obličejového svalstva, zhoršení zraku (šedý zákal), řídnutí kostí – viz osteoporosa, křivice (rachitida), snížení výšky člověka, až patologické zlomeniny, zubní kaz.[2]

Mohu se předávkovat vápníkem?

Pokud je naše tělo zdravé – v souvislosti se zpracováním vápníku hlavně ledviny – s krátkodobým nadbytkem nebo nedostatkem vápníku se vypořádá samo uložením nebo vydáním zásob do kostí nebo vyloučením vápníku ledvinami do moči. Problémy z nadbytku tak vznikají spíše při nedostatečné činnosti ledvin, než nadměrným příjmem vápníku v potravě.

Kdy si dát pozor?

„Na vyvážený a kontrolovaný příjem vápníku musíte dbát zejména tehdy, pokud u vás byla zjištěna zhoršená činnost ledvin. V takových případech konzultujte optimální složení stravy s svým lékařem.[3]

Odkud naše tělo vápník získá?

„Vápník najdeme v mnoha potravinách – mák, sezamové semínko, mandle, para ořechy, kakaové boby, hrášek, fazole, sojové boby.[4]” 

Dále pak také brokolice, pak choi, kadeřávek – u těchto druhů zeleniny je vstřebávání vápníku lepší, nežz kravského mléka.[5]

Kolik vápníku denně potřebujeme?

„Uvádí se, že denní dávka vápníku by měla činit 800–1000 mg denně. Ještě v dnešní době mají někteří lidé za to, že zdroj vápníku v lidské potravě představuje mléko a mléčné výrobky, ale mnoho novějších studií toto tvrzení označilo za uměle udržovaný mýtus, protože vápník v kravském mléce obsažený má velice špatnou vstřebatelnost, jiné studie navíc poukazují na to, že při trávení kravského mléka je naopak spotřebováván vápník z vlastních tělesných zásob – zdravotní problémy spojené s nedostatkem vápníku jsou nejrozšířenější právě v zemích s nejvyšší spotřebou mléka na obyvatele.”,[1]

Pro zdravé kosti a zdraví celkově samozřejmě platí, že bychom měli omezit kouření, alkohol, kofein a nadměrné užívání soli.


Tip z přírody:

Potřebujete doplnit vápník a chcete to udělat přírodní cestou?

Doporučujeme Makový RAW protein, který je díky laboratorním testům prokazatelným bohatým zdrojem vápníku. Stačí vám 2 lžičky denně a denní příjem vápníku máte zajištěný. Makový protein můžete přisypat do müsli ráno k snídani nebo do ovesné kaše, rozmíchejte ho ve smoothies, smíchejte ho s olejem jako pesto do těstovin či salátů, přidejte ho pomazánek nebo dezertů. A nebo jím klidně nahraďte část běžné mouky třeba při pečení domácích sušenek, koláčů a jiných dobrot. Zlehčí, ochutí, doplní minerály a obohatí barvu.

 


Více informací o makovém raw proteinu: ⇒ MAKOVÝ RAW PROTEIN ⇐


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *